Pokémon Scarlet & Violet apskats – kaut salauzta, bet laba
Domājams, jebkurš darbaholiķis ar laiku saprot, ka pastāv robeža, kad ir jāapstājas un jāatvelk elpa. Kad sāc pieļaut muļķīgas neuzmanības kļūdas un parādās vispārēja vienaldzība, ir laiks atpūsties, citādi labi nebeigsies. Šķiet, Game Freak, izstrādātājs galvenajām Pokémon spēlēm, ir sasniedzis šo lūzuma punktu, un blakus nav bijis neviens, kurš teiktu, lai studija piebremzē.
Kvalitātes kontrole?
Ja seko līdzi spēļu pasaulei, noteikti esi dzirdējis, ka Pokémon Scarlet un Violet (turpmāk tekstā – SV), jaunākais “Pokemonu” pāris jeb divi gandrīz vienādi produkti ar mazām atšķirībām, ir pārdots absolūti vājprātīgos 10 miljonos eksemplāru trīs dienās un cieš no tehniskām problēmām, ko ievēro pat cilvēks parastais. Runa nav tikai par biežiem kadru skaita kritumiem, bet arī bremzēšanu, kas palēnina kustību, un visādiem grafiskajiem “gļukiem”, ko vārdos grūti aprakstīt.
Rezultāts nav pārsteidzošs, jo SV ir jau otra lielā Pokémon daļa šogad. Janvārī pārdošanā nonāca Legends: Arceus, kas ir vairāku desmitu stundu spēle un kas interesantos veidos attīstīja Pokémon formulu. Game Freak ir ne pa jokam “rukājuši”, lai ar 9 mēnešu starpību izlaistu vēl vienu milzīgu Switch grāvēju. Tas liekas rekordīss laiks izstrādātājam, ko veido mazāk par 200 cilvēkiem.
Lielais jautājums gan ir: kā SV izgāja kvalitātes kontroli? Gadu desmitiem ir bijis droši pieņemt, ka Nintendo izdota spēle būs augstākā labuma produkts, bet 2022. gads, izskatās, ir negatīvu pārmaiņu laiks. Aprīlī saņēmām līdz galam nepabeigto Nintendo Switch Sports, kamēr oktobrī izdotā Bayonetta 3 lika vilties ar nespēju pastāvīgi nodrošināt tik svarīgos 60 kadrus sekundē. SV nostiprina iespaidu, ka Nintendo vairs nav sinonīms kvalitātei.
Kad esam pačīkstējuši, cik viss slikti, un beidzot ķērušies klāt spēlēšanai, uz tehniskajām problēmām patiesībā ir viegli pievērt acis. Šie ir ļoti labi “Pokemoni”, kas, manuprāt, ved sēriju pareizajā virzienā.
Nebijusi brīvība
Pamati ir palikuši nemainīgi no 90. gadiem – cīņas pa gājieniem, līdz 6 briesmoņiem komandā, katram 4 kustības, dažādi tipi, kas stipri/vāji cits pret citu, vācam pieredzes punktus, ķeram jaunus mošķus ar pokebumbām, uzvaram trenerus, tiekam pie žetoniem utt. Par laimi, nav mēģināts sabojāt tik pazīstamo formulu, kas ir aizrāvusi mūs jau gadus 30, un ir iekļauti visādi dzīves kvalitātes uzlabojumi, ko esam pakāpeniski ieguvuši, sērijai attīstoties. Pats labākais – ir mantotas arī šādas tādas idejas no Legends: Arceus.
SV piedāvā lielu atvērto pasauli, ko pārtrauc ielādes ekrāns tikai tad, kad vēlamies iekļūt akadēmijas teritorijā vai kādā ēkā. Citādi pa visu reģionu var pārvietoties bez pārrāvumiem. Visi savvaļas pokemoni atklāti skraida pa pasauli. Kontakts nozīmē cīņas uzsākšanu turpat, uz vietas, tā ka no konfliktiem ir iespējams izvairīties. Ir saglabātas automātiskās cīņas, izmetot pokebumbu ar savu tobrīd galveno briesmoni, ļaujot pašam skraidīt un pētīt pasauli, kamēr zvērs kaujas un vāc pieredzes punktus fonā.
Turklāt SV ir jūtama The Legend of Zelda: Breath of the Wild ietekme – uz jebkuru vietu, ko redzi, vari doties. Jau stāsta sākumā tiekam pie savai versijai unikālā leģendārā pokemona, kurš lielāko daļu spēles kalpo tikai kā transportlīdzeklis, sākotnēji motocikls, kas var lēkt, vēlāk – visurgājējs, kas spēj šķērsot ūdeni un vertikālas virsmas, arī planēt gaisā. Brīvības izjūtu papildina iespēja iet jebkuru no trīs sižeta līnijām jebkādā secībā. Uz kartes jau uzreiz parādās un ir pieejami visi uzdevumi.
Pussolis uz priekšu
Spēlētāja izvēlei ir ierastās 8 treneru zāles (angliski Gyms, ko ir sarežģīti precīzi tulkot latviski), pieci titānu pokemoni un piecas Team Star (ierastie “ļaundari”) bāzes. Proti, vari jau pēc pirmajām pāris ievada stundām skriet uz augstākas sarežģītības pārbaudījumu, bet, visticamāk, apkakāsies, ja vien neesi ļoti, ļoti veiksmīgs. “Zeldā” šāda brīvība strādā, jo ar tīru pirkstu veiklību vari nosist stiprāko bosu 30 minūtēs, bet Pokémon gājienu cīņas to īsti neļauj.
Brīvību tikai teorētisku padara arī vecais ierobežojums, kas liedz efektīvi komandēt un noķert pokemonus virs zināma līmeņa, kamēr neesi ticis pie vajadzīgā žetonu skaita. Piemēram, stiprākajai zālei, bāzei un titānam komandā ir vajadzīgi dažādu tipu briesmoņi ar aptuveni 55. līmeni. Cīņas SV ir ātras un nežēlīgas, parasti beidzas vienā vai divos gājienos, izmantojot superefektīvus uzbrukumus, un pirmais izdara kustību tas mošķis, kuram ir augstāks ātruma raksturlielums, tāpēc ar, piemēram, 40. līmeņa komandu spēli iziet liekas neiespējami.
Par laimi, “graindot” īpaši nevajag, jo, pildot uzdevumus loģiskā secībā, līmeņi aug organiski un neliek nekur uzkavēties pārāk ilgi. Interesants jaunums ir pārbaudījumi pirms stāšanās pretī katras zāles bosam. Piemēram, vienā pilsētā ir jāatrisina mīkla, vācot pavedienus, kamēr citā – jāatrod visi pokemoni kādā teritorijā. Agrākās sērijas daļās prasība bija tikai uzveikt visus trenerus, lai tiktu pie zāles vadītāja. Savukārt Team Star bāzes liek aktīvi izmantot automātisko cīņu funkciju.
Kopumā SV jaunievedumus vērtēju pozitīvi, spēles process man patīk vairāk nekā Legends: Arceus, kā labās idejas nomāca kavēšanās, pildot garlaicīgus uzdevumus garās listēs, lai tikai tiktu pie nākamās pasaules. Uzskatu, ka vecais līmeņu ierobežojums ir lieks un nevajadzīgi ierobežo spēlētāja brīvību. Citādi šie ir “Pokemoni” sērijas augstākajā punktā.
Par visu pārējo
Pokémon spēles ir dziļas, daudzveidīgas un aizraujošas. Mēģināt to procesu kodolīgi aprakstīt vienā apskatā, manuprāt, ir nereāli un nevajadzīgi. Ja esi spēlējis kādu no lielajām daļām jau no 90. gadiem, būsi pazīstams ar formulu. Ja gribas ko radikāli atšķirīgu, pastāv visādi sērijas “spinofi”.
Pokemonu ziņā kārtējo reizi ir mikslis ar pilnīgi jauniem mošķiem un visādiem radījumiem jau no 1. paaudzes. Kopā Pokédex satur 400 zvēru, no kuriem 103 ir iepriekš neredzēti. SV beigu titrus skatījos pēc aptuveni 25 ar spēli pavadītām stundām, kas ir mazliet vairāk par Legends: Arceus, taču laiks šoreiz pagāja šķietami krietni ātrāk.
Nemēģināju nekādas saspēles iespējas, bet SV lielais jaunums ir 4 cilvēku co-op. Diemžēl sižeta saturu, piemēram, treneru zāļu bosu cīņas, nevar iet kopīgi, taču pa pasauli gan ir iespējams skraidīt četratā un pilnīgi neatkarīgi. Runā, ka tas SV padara vēl izklaidējošāku.
Īsi par audiovizuālo pusi: pirmajā brīdī, kad atrodamies iekštelpās, spēle izskatās pat ļoti pieklājīgi, taču iespaids tiek sabojāts, izejot ārā, kur detalizēti 3D modeļi satiekas ar zemas izšķirtspējas tekstūrām, saraustītu kustību un visādām grafiskajām kļūdām. Kā jau teicu, pie tā visa var pierast un turpināt baudīt labo spēles procesu. Audio priecē ar pazīstamām skaņām un melodijām. Man te nav, kur piesieties.
Kopsavilkums un gala vērtējums
Pokémon Scarlet & Violet attīsta savas sērijas aizraujošo RPG formulu vēl tālāk ar īstu atvērto pasauli, 4 cilvēku saspēli un jaunatklātu brīvību, kas gan nav līdz galam pārdomāta, konfliktējot ar senām tradīcijām. Diemžēl pagaidām abas spēles nevar silti rekomendēt, kamēr pastāv nopietnas tehniskās problēmas, ko ne visi spētu paciest.
👍 Sudrabs
Ir OK. Pagaidi atlaidi vai pērc lietotu!
Apskatītā versija: Violet
Izdošanas datums: 2022. gada 18. novembris
Izstrādātājs: Game Freak
Izdevējs: Nintendo, The Pokémon Company
Žanrs: RPG
Spēlētāju skaits: 1–4
Platforma: Switch
Raksta jautājums ⁉️
Vai tehniskas problēmas spēlei tev ir šķērslis tās iegādei?
Aicinu Tevi zemāk, komentāru sadaļā, atbildēt uz raksta jautājumu vai padalīties ar savām pārdomām par apskatā redzēto!
Pievienojies GMR komūnai un Discord kanālam
Aicinu Tevi pievienoties Latvijas aktīvākajai un draudzīgākajai geimeru kopienai, kurā apspriežam visu saistīto ar videospēlēm un ne tikai!
Paldies GMR atbalstītājiem! 🤜🤛
Ikviens atbalstītājs parāda, ka ir vērts ieguldīt enerģiju un laiku, lai radītu kvalitatīvu gaming saturu latviešu valodā.
Arī Tu vari atbalstīt portālu, komūnu un tās izaugsmi! Atstāj vienreizēju Donation vai kļūsti par GMR Patronu pievienojoties Patreon atbalstītājiem!
Īpašs paldies visām Zelta patronām 🏆
Niigami, Pikachuchu, -RX-, esrolix, okie, Rouziys, Treiguts, Atels20, Aiga, Sabur!