Oblivion Remastered - parāda, kādam būtu jābūt remāsteram
2006. gadā izdotā The Elder Scrolls IV: Oblivion bija viens no tiem spēļu industrijas pavērsiena punktiem, kas uz ilgu laiku noteica RPG žanra standartus. Atvērtā pasaule, dziļais sižets un spēlētāja brīvība padarīja to par neaizmirstamu piedzīvojumu tūkstošiem spēlētāju visā pasaulē. Tomēr laiks iet un tehnoloģijas attīstās – vizuālie efekti, spēlēšanas process un saskarne, kas savulaik šķita iespaidīgi, mūsdienās var likties novecojuši.
Kopš pirmajiem “nopludinājumiem” 2023. gadā no Bethesda iekšējiem dokumentiem ar nepacietību gaidīju Oblivion Remastered versiju, jo oriģinālu biju spēlējis maz, salīdzinot ar Morrowind un Skyrim. Tāpēc šī remāsterētā versija bija lieliska iespēja vēlreiz iegrimt stāstā par Obliviona krīzi – šoreiz uzlabotā kvalitātē.
Spēles sižets – Impērijas liktenis Tavās rokās
The Elder Scrolls IV: Oblivion sižets norisinās milzīgajā Tamrielas pasaulē, precīzāk – Sirodilas reģionā, kur tumši, pārdabiski spēki sāk apdraudēt pasauli. Spēles sākumā spēlētājs ir vienkāršs ieslodzītais, taču viss mainās, kad imperators Uriels Septims VII, bēgot pa pazemes ejām, uztic spēlētājam svarīgu uzdevumu – atrast viņa slepenībā dzīvojošo pēcnācēju.
Pēc imperatora slepkavības pasaule iegrimst haosā. Visā Sirodilā sāk atvērties Obliviona vārti – portāli uz dēmonisko Daedru pasauli. No tiem iznāk briesmoņi, kas iznīcina pilsētas un apdraud visu dzīvību. Spēlētājam jādodas episkā ceļojumā, jācīnās ar Daedru valdnieku Mehrunes Dagonu un jāpalīdz Martinam Septimam – imperatora pēdējam dēlam – piepildīt savu likteni.
Īpaši man patika sižeta aspekts, ka varonis, kuru mēs vadām, nav stāsta centrālais personāžs, bet gan atbalsta persona – otrā plāna varonis, kurš palīdz Martinam Septimam. Šāds risinājums piešķir sižetam lielāku dziļumu un interesantāku pieeju. Es labprāt redzētu to arī citās spēlēs.
Atmosfēra
Oblivion atmosfēra ir maģiska un noslēpumaina – uz katra soļa iespējams atklāt ko jaunu. Tā krasi atšķiras no citām The Elder Scrolls daļām: Oblivion līdzinās pasakai ar krāšņām krāsām un pilsētu vizuāli bagātīgu dizainu. Nevar nepieminēt arī Džeremija Soula mūziku, kas palīdz pilnībā iejusties spēlē – neatkarīgi no tā, vai atrodies kaujas laukā, kapenēs vai pastaigājies pa pilsētu.
Spēles mehānika
Remāsterētajā versijā ir uzlabotas vairākas spēles sistēmas. Piemēram, cīņas sistēma, kas oriģinālajā versijā bija viens no vājākajiem aspektiem, tagad šķiet daudz pārdomātāka. Var just atšķirības starp ieroču kategorijām – triecienu ātrumā, smagumā un efektivitātē. Tagad jūtams, ka Tavs varonis rokās tur smagu divrocīgu zobenu, nevis plastmasas nūju.
Lielas izmaiņas skāra arī “levelling-up” jeb līmeņa paaugstināšanas sistēmu. Oriģinālā tā bija sarežģīta un nebija brīvas izvēles – lai iegūtu jaunu līmeni, galvenās prasmes bija jāpaaugstina 10 reizes un pēc tam jāguļ brīvā gultā. Turklāt dažu prasmju, piemēram, mūķēšanas, loka šaušanas vai akrobātikas, attīstīšana bija lēna un apgrūtinoša.
Avots - Bethesda / Elder Scrolls IV (ekrānuzņēmums no Josh Brown, pcgamesn)
Remastered izmantota sistēmas kombinācija no Oblivion un Skyrim. Tagad līmenis aug kopā ar izmantotajām prasmēm, kas ir ērtāk un intuitīvāk. Uzlabota arī pretinieku pielāgošanās sistēma – nav jāsatraucas, ja vairāk esi attīstījis ne-cīņas prasmes, jo spēle joprojām ir pabeidzama.
Tomēr grūtības pakāpes līdzsvars rada problēmas. Spēlējot uz augstākajām pakāpēm, piemēram, “Master”, spēle kļūst sarežģītāka – spēlētājs nodara tikai sestdaļu no standarta bojājuma, kamēr pretinieki ir gan spēcīgāki, gan izturīgāki. Spēles balanss šajā ziņā varētu būt labāks.
Pārējā spēles mehānika būtiski nav mainīta.
Karte un papildmisijas
Salīdzinot ar mūsdienu atvērtās pasaules spēlēm, Sirodilas karte šķiet maza, taču tajā ir ļoti daudz, ko darīt. Ir kapenes ar vērtīgiem dārgumiem, Obliviona vārti, bandītu apmetnes, pilsētas ar daudziem uzdevumiem – spēle ir patiesi saturīga.
Neņemot vērā galveno sižetu, ir piecas lielas papildsižeta līnijas:
Fighters Guild (Cīnītāju ģilde) – slēdz līgumus par bandītu vai briesmoņu likvidēšanu, līdz mirklim, kad iepinas sižets par konkurences iznīcināšanu.
Arena (Arēna) – cīnies kā gladiators un kļūsti par arēnas čempionu.
Thieves Guild (Zagļu ģilde) – sadarbojies ar leģendāro “Pelēko lapsu” un palīdzi nabagiem, vienlaikus izpelnoties slavu zagļu aprindās.
Mage Guild (Burvju ģilde) – izpēti nekromantijas uzplaukumu un noskaidro tā izcelsmi kopā ar Burvju universitāti.
Dark Brotherhood (Tumšā brālība) – slepkavības misijas ar īpašiem noteikumiem, kas pārvēršas nodevēja medībās.
Papildus šīm līnijām spēle ir bagāta ar mazāka apjoma misijām no pilsētu iedzīvotājiem, tirgotājiem vai caur baumām. Piemēram, Anvilas misija “Spoku māja”, kur spēlētājs var iegādāties māju un atklāt tās noslēpumus, vai Skingradas pilsētas iedzīvotāja paranojas stāsts par novērošanu, kur viens iedzīvotājs Bosmers vārdā Glartirs uzskata, ka pret viņu vērsta sazvērestība. Tu vari viņam palīdzēt noskaidrot, vai tā tiešām ir.
Es izpildīju katru iespējamo papildmisiju, jo tās bija patiešām interesantas. Ceru, ka tagad un nākotnē RPG žanra spēles ņems piemēru no šī remāstera, kā būtu jāveido saturīgas un jēgpilnas papildmisijas, nevis vienkārši jāiznīcina 100 vienveidīgi pretinieki vai jānogādā priekšmets no punkta A uz punktu B.
Glitch, kļūdas un bagi
Oblivion jau vēsturiski bijusi slavena ar saviem glitch un bagiem, kas kļuvuši par daļu no tās identitātes. Tā kā šī ir remāsterētā versija, nevis pilnīgs pārstrādājums, lielākā daļa mehānisko problēmu ir palikušas. Spēlējot uz PlayStation 5, piedzīvoju dažas kļūdas un glitch, kas ietekmēja noteiktas papildmisijas. Par laimi, saglabātie faili palīdzēja izvairīties no vairāku stundu progresa zaudēšanas. Bija arī kadru kritumi, īpaši jājot ar zirgu, tāpēc beigās zirgu vairs nelietoju.
Kopsavilkums un gala vērtējums
Oblivion Remastered parāda, kādam būtu jābūt remāsteram – redzami vizuāli uzlabojumi, būtiski mehānikas uzlabojumi un jauni efekti, ne tikai kadru palielināšana vai nedaudz uzlabots izskats. Spēle pēc pēdējiem atjauninājumiem darbojas stabilāk un komfortabli spēlējas – grūti noticēt, ka tā ir tā pati Oblivion, ko biju spēlējis agrāk.
Ļoti patīkami bija atgriezties Sirodilā jaunā izskatā un izbaudīt visu, ko šī pasaule piedāvā. Es iesaku šo spēli ikvienam, kurš agrāk spēlējis Oblivion un vēl šaubās, vai ir vērts iegādāties remāsterēto versiju, kā arī visiem atvērtās pasaules spēļu cienītājiem, kuri vēlas pazust spēlē stundām ilgi.
🏆 Zelts
Laba spēle! Ir vērts nopirkt un izspēlēt.
Raksta jautājums ⁉️
Kas, Tavuprāt, ir vissvarīgākais RPG spēlēs – sižets, atmosfēra vai spēles process?
Atbildi zemāk komentāru sadaļā!
Izdošanas datums: 2025. gada 22. aprīlis
Izstrādātāji: Virtuos, Bethesda Game Studios
Izdevēji: Bethesda Softworks
Žanrs: Action-role playing
Spēlētāju skaits: 1
Platformas: Playstation 5, Xbox series X/S, Microsoft Windows, GeForce Now, Xbox Cloud Gaming
Paldies GMR Mafijai! 🤜🤛
Ikviens Patreon biedrs un atbalstītājs parāda, ka ir vērts ieguldīt enerģiju un laiku, lai radītu kvalitatīvu gaming saturu latviešu valodā. Paldies!
GMR Platīna Biedri
MarexK
🍻
Vatafaks
🍻
MarexK 🍻 Vatafaks 🍻
GMR Zelta Biedri
Muskulis, okie, Aiga
Pievienojies mūsu
Discord kanālam
Aicinu Tevi pievienoties Latvijas aktīvākajai un draudzīgākajai geimeru kopienai, kurā apspriežam visu saistīto ar videospēlēm un ne tikai!
GMR Partneri 🤝
Geedie.lv
Pērc un pārdod spēles! Latvijā radīts tirgus geimeriem un kolekcionāriem.
Gameroom.lv
Interneta veikals geimeriem!