Death Stranding 2: On the Beach apskats
Mūsdienās pārsteigt ir grūti, kad jebkas tiek atļauts un iedrošināts, izņemot objektīvo un bioloģisko realitāti. Reiz nenormālais tagad ir standarts. Tikmēr lielbudžeta videospēļu pasaulē valda stagnācija, jo reti kurš izstrādātājs ir gatavs riskēt. Pieņem stulbus lēmumus un sanikno sērijas fanus (The Last of Us Part II) vai pēc formulām uztaisi aizmirstamu spēli (Days Gone) – uzvarēt AAA lauciņā ar ko jaunu tagad šķiet nereāli. Tomēr 2019. gada Death Stranding bija rets izņēmums.
Pārliecinoša postapokalipses kurjera simulācija ar apburošu pasauli un koncepciju bija ne visu cilvēku gaumē, bet nenoliedzami piedāvāja unikālu pieredzi, kas palikusi atmiņā. Piemēram, no stāsta neko daudz neatceros, bet kā ar augsti piekrautu mugursomu un raudošu bēbi rāpos pa klintīm, kamēr sevišķi korozīvs lietus strauji bojāja kravu un izvairījos no briesmoņu ķetnām, gan.
Nu ir iznācis turpinājums Death Stranding 2: On the Beach (turpmāk – DS2) formā. Vai vēl aizvien ir interesanti smagi strādāt videospēles ietvaros?
Darbs ārzemēs ar draugiem
Pēc Amerikas izglābšanas, pieslēdzot to kopējam tīklam un novēršot civilizācijas iznīcību, galvenais varonis Sems paslēpjas kaut kur Meksikā pelnītai atpūtai. Tā kā gandrīz visu bunkuros var nodrošināt ar 3D druku, apdāvinātie kurjeri, kuriem ir saikne ar mirušo valstību, ASV vairs nav īpaši pieprasīti, turklāt vīrietim pienākumu netrūkst vientuļā tēva lomā. Tomēr pēc tam, kad viņu uzmeklē kādu laiciņu neredzēts tuvs cilvēks, Sems piekrīt atkal uzvilkt ekipējumu, lai sākotnēji tīklam pievienotu Meksiku, bet vēlāk – Austrāliju.
Čārlijs, viens no jaunajiem varoņiem
Izrāpies no dziļākajiem sūdiem, galvenais varonis vēl aizvien ir tas pats mazrunīgais skarbais čalis, ko “Tiktoka” paaudze sauktu par “sigmu”. Sižeta gaitā caur smagiem pārbaudījumiem atklājam jaunas Sema personības iezīmes, kas palīdz labāk iejusties viņa ādā. Piedzīvojumā vīrieti pavada vesela īpatņu komanda, kas sastāv no zināmiem un iepriekš neredzētiem tēliem. No jaunajiem īpaši jāizceļ stopkadru animācijā pasniegtā lelle Dolmens (Dollman), kas pavada Semu lielāko daļu laika. Par laimi, arī tā daudz nerunā.
Kā Kojima Productions spēlei ierasts, piedzīvojot DS2, esam vienmēr gatavi tikt pārsteigti ar visādām muļķībām un pilnīgi nopietniem negaidītiem pavērsieniem (nereti īsā laika periodā). Kas mani šoreiz izbrīnīja, bija tas, cik rāms ir stāsts lielāko daļu spēles laika. Pārspīlētas asa sižeta ainas un frīkaini tēli ir standarts jebkurā Hideo Kodžimas (Hideo Kojima) darbā ar gana daudz jokainām epizodēm pa vidu, taču DS2 sižeta pēdējās nodaļas atstāj paliekošu iespaidu.
Atmiņā iespiedās ne tik daudz “šokējošās atklāsmes”, kas ir visai paredzamas, ja uzmanīgi seko līdzi notiekošajam, bet gan kopējais vājprāts. Uz beigām autobuss no Tvaika ielas 2 strauji uzņem apgriezienus un piedāvā ainas, kam ir grūti noticēt. Pačukstēšu, ka man radās senas asociācijas ar Metal Gear Solid 2. To dēļ vien ir vērts vairākus desmitus stundu skarbos apstākļos piegādāt paciņas. Apsolu.
Ceļā uz Austrālijas saslēgšanu tīklā atkal stājas ļaundari
Runājot par kopējo noskaņu un koncepciju, kas bija pirmās daļas stiprā puse, DS2 neizdodas radīt to pašu iespaidu. Saprotami, jo vienreiz iepazīstot apburošo Death Stranding pasauli, otrreiz tāda izbrīna nav. Turpinājums ir evolūcija – Kodžima neriskēja sabojāt veiksmīgo formulu. Tomēr DS2 šķiet draudzīgāka par priekšteci.
Pazīstamie zābaki un mugursoma
Ja nepatika Death Stranding spēles process, turpinājums diez vai mainīs viedokli par virtuālo paku piegādi, lai gan pirmās stundas ir padarītas krietni pieejamākas. Kartē, plānojot maršrutu savam Meksikas debijas pārgājienam uz tuvāko bunkuru, redzam, ka pa ceļam jāšķērso upe pa sabrukušu tiltu, kam blakus ir kravas zagļu bāze. Drošākais variants ir ar palielu līkumu apiet apsargāto teritoriju gar kalniem un upes krastu, bet tikpat labi varam zagties, aiz muguras klusi neitralizējot ienaidniekus, vai arī skaļi atklāt uguni.
Metal Gear Solid 5 ietekme nekur nav pazudusi, un pēdējā pieeja ir padarīta krietni lietojamāka. Vairums ieroču tagad nāk variantā MP, proti, ar neletālu munīciju, kas darbojas gan pret cilvēkiem, gan BT, gan pievienotajiem robotiem, krietni vienkāršojot apšaudes un neriskējot kādu nogalināt, kas izraisītu kodolsprādzienu. Savukārt rēgi, kas parādās smaga lietus laikā un grib visu dzīvo ievilkt aizsaulē, vairs nav tik liela skabarga pakaļā, jo ir reti sastopami.
BT nav vairs tik bieža parādība
Palīdz arī inovatīvais tiešsaistes elements, kas nekur nav pazudis. Pieslēdzot kārtējo bunkuru tīklam, teritorija tā apkārtnē saņem dažādas citu spēlētāju pasaulēs radītas lietas, piemēram, ģeneratorus, tiltus, trepes un ceļus. Ir gan mazāk vientuļi strādāt abās skarbajās zemēs, gan krietni ietaupās laiks, ļaujot vieglāk šķērsot apvidu un ātrāk būvēt infrastruktūru no dalītiem resursiem. Lielceļu un tagad pievienoto gaisa tramvaja līniju būvniecība atkal aizrauj un drīz vien atmaksājas.
Jā, var skriet cauri stāstam un pabeigt DS2 aptuveni 35 stundās, bet tikpat labi ir iespējams nodoties blakusaktivitātēm un spēli pabeigt divas vai pat trīs reizes ilgākā laikā. Turpinot piegādāt papildu sūtījumus, ceļam draudzības līmeni ar bunkuriem, kuri tad dalās ar resursiem un jaunām mantiņām, kas atkal sniedz papildu risinājumus problēmām. Piemēram, vienā no bāzēm, sasniedzot 5 zvaigznes, tiku pie klusinātās un atvieglotās snaiperšautenes, kas pavēra alternatīvu pieeju pretinieku neitralizēšanai, kamēr citur dabūju papildinājumu mugursomai, kas ar saules enerģiju lādē Sema eksoskeletu.
Darbiņš jāmīl, bet jābūt mērķiem
Lai gan ir milzīgs gandarījums uztaisīt eksprespiegādi pa sevis radīto lielceļu infrastruktūru, automātiski braucot ar līdz galam uzķīlētu furgonu, kas pats šauj ienaidniekiem un pats paceļ pazaudēto kravu, ir jāiegulda daudz laika un darba, lai tur nonāktu. Un kādā brīdī apnīk bez apstājas “rukāt”. Daži lielceļu posmi un reitingu līmeņi prasa neadekvāti daudz resursu, piemēram, keramikas, kas pasaulē, šķiet, ir sastopama retāk par citiem materiāliem.
Uznāk lepnums, redzot sava darba augļus – atjaunotu infrastruktūru
DS2 piedāvā milzīgu rīcības brīvību, taču ne tādā līmenī kā, piemēram, The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Proti, vari aizbraukt līdz Austrālijas otram galam, bet neko jēdzīgu tur nepadarīsi, jo vairums bunkuru top pieejami tikai sižeta gaitā, tāpat kā būtiskākie spēles procesa papildinājumi, piemēram, ātrā ceļošana. Savā ziņā tas ir labi, jo pastāvīgi esi spiests progresēt stāstā, lai pārāk neaizrautos ar kurjera darbu, kas agri vai vēlu apniktu.
Pacietību pārbauda arī sarežģītā vadība. DS2 ir tik daudz sistēmu un iespēju, ka vairākiem pults taustiņiem ir trīs funkcijas – nospiest, paturēt un nospiest kopā ar kādu no L vai R. Turklāt darbības ir konteksta jutīgas, tātad jābūt pagrieztam precīzi pret piegādes terminālu, kad turi “kvadrātu”, citādi liksies uz zemes atpūsties. Pat pēc vairākiem desmitiem stundu kontrole vēl arvien liek pirkstiem pīties. Transportlīdzekļu vadība arī kaitina – “viena pedāļa” braukšana, bet darba bremzes neatbilstoši vājas.
Pēdējā lieta, kas krīt uz nerviem citādi lieliskajā spēlē, ir navigācija. Optimālais risinājums ir kartē uzzīmēt maršrutu, liekot atzīmes, sasniedzot tās, tad tēmējot uz nākamo. To nesaku pārnestā nozīmē, jo visu laiku nākas vai nu iedarbināt t. s. Odradek, skenējot apkārtni un sekojot atzīmēm ekrānā, vai arī pauzēt un vērt vaļā karti. Daudz ērtāks risinājums būtu gadu desmitiem tik ierastā minikarte ekrāna stūrī.
Īstenība vai ilūzija?
Pirmā Death Stranding ar savu Islandes dabas iedvesmoto pasauli piedāvāja ļoti iespaidīgu vizuālo pusi pat uz bāzes PS4. Arī DS2 šajā aspektā neliek vilties, vides atveides un varoņu modeļu ziņā tuvojoties fotoreālismam. Piemēram, detalizācija klintīs atgādina kadrus no Unreal Engine 5 paraugdemonstrācijām, taču iztiekot bez dārgām 3D vizualizācijas metodēm. Rezultātā saņemam ļoti stabilus 60 kadrus sekundē pat uz bāzes PS5.
Turklāt DS2 daba sniedz krietni lielāku daudzveidību par pirmajā daļā redzēto, jo Austrālija tajā ir milzīga – maigi tuksneši, karsti tuksneši, applūdušu upju, kas ir arī jauns spēles procesa šķērslis, izskalotas teritorijas, meži, sniegoti kalni utt. Tikmēr DS2 ievadā izrādītā Meksika ir interesanta, bet krietni mazāka izmērā un biodiversitātē. Vienīgais, kam grafikā varētu piesieties: spēles iekšējā izšķirtspēja ir daudz zemāka par 4K, līdz ar to var manīt upscaling artefaktus kustībā un uz atspīdumiem, kas mēdz izskatīties visai graudaini.
Arī audio ir augstā līmenī, kā jau sagaidāms no AAA projekta, – gan skaņu efekti, gan slavenu aktieru dublējums, gan mūzika, par ko vēlreiz ir atsevišķs stāsts. Hideo Kodžima acīmredzami ir savas mīļākās grupas, kuru dziesmas viņam patīk uzlikt zināmos stāsta brīžos komplektā ar kameras pavilkšanu atpakaļ, piemēram, izrādot kalnu masīvu vai klajumu, kad Sems beidzot, pēc smaga ceļa, tuvojas galamērķim. Patīkami.
Kopsavilkums un gala vērtējums
Death Stranding 2: On the Beach ir tiešs turpinājums visās nozīmēs. Oriģināla savdabīgais spēles process nav ievērojami mainīts, tikai noslīpēts, lai būtu pieejamāks, un papildināts. Saglabājas gan šādas tādas nepilnības ar vadību un navigāciju. Audiovizuālais sniegums atkal ir iespaidīgs. Kaut gan Death Stranding pasaule otrreiz vairs neatstāj tādu iespaidu, jo ir jau pazīstama, sižets uz beigām pamatīgi pārsteidz. Ja patika pirmā daļa, var droši ieteikt spēlēt turpinājumu, bet vispirms rekomendētu iziet oriģinālu.
Ja pēc apskata izlasīšanas vēlies iegādāties spēli, tad vari to iegūt par labu cenu un ātru piegādi no mūsu draugiem www.gameroom.lv
🏆 Zelts
Laba spēle! Ir vērts nopirkt un izspēlēt.
Raksta jautājums ⁉️
Kas ir tava spilgtākā atmiņa, spēlējot Death Stranding?
Atbildi zemāk komentāru sadaļā!
Izdošanas datums: 2025. gada 26. jūnijs
Izstrādātāji: Kojima Productions
Izdevēji: Sony Interactive Entertainment
Žanrs: Action-adventure
Spēlētāju skaits: 1
Platforma: PlayStation 5
Paldies GMR Mafijai! 🤜🤛
Ikviens Patreon biedrs un atbalstītājs parāda, ka ir vērts ieguldīt enerģiju un laiku, lai radītu kvalitatīvu gaming saturu latviešu valodā. Paldies!
GMR Platīna Biedri
MarexK
🍻
Vatafaks
🍻
MarexK 🍻 Vatafaks 🍻
GMR Zelta Biedri
Muskulis, okie, Aiga
Pievienojies mūsu
Discord kanālam
Aicinu Tevi pievienoties Latvijas aktīvākajai un draudzīgākajai geimeru kopienai, kurā apspriežam visu saistīto ar videospēlēm un ne tikai!
GMR Partneri 🤝
Geedie.lv
Pērc un pārdod spēles! Latvijā radīts tirgus geimeriem un kolekcionāriem.
Gameroom.lv
Interneta veikals geimeriem!