Kingdom Come: Deliverance II apskats – viduslaiku reālistiskais piedzīvojums
Bohēmijas laikmets – ievadvārdi
Kingdom Come: Deliverance II (turpmāk KCD2) ir mana pirmā pieredze sērijā. Es gaidīju episku viduslaiku piedzīvojumu – un to es saņēmu, bet visu pēc kārtas. Vistuvākā asociācija man ir The Witcher 3: Wild Hunt, taču šeit akcents tiek likts uz pirmās personas izdzīvošanas pieredzi viduslaikos.
Spēle pilnībā atbilst devīzei “mācies izdzīvot un tiksi apbalvots”. Šī mācība tiek ieviesta jau pašā spēles sākumā, piedāvājot nežēlīgu un reizē reālistisku pieredzi viduslaiku Čehijā, Bohēmijā 1403. gadā. Šis laikmets bija nemierīgs Bohēmijas Karalistē. Tajā bija sīvas cīņas par varu pašā Eiropas sirdī. Vēsturiskais fons atspoguļojas arī spēlē.
Bohēmijas karaliste bija viena no spēcīgākajām valstīm Svētās Romas impērijā 15. gadsimta sākumā. Bohēmijas nelīdzenā ainava bija izrotāta ar pilīm, kas kalpoja gan kā aizsardzības cietokšņi, gan kā administratīvie centri. Šie cietokšņi tika veidoti, lai izturētu ilgstošus aplenkumus; bieži tie tika novietoti uz zemes augstumiem un nostiprināti ar biezām akmens sienām, grāvjiem un paceļamiem tiltiem. Pilis nebija tikai militāras struktūras – tās darbojās arī kā tiesas, kases un muižniecības rezidences. Šīs skaistās ainavas un pilis spilgti redzamas arī KCD2.
Apskatu nodrošina mūsu draugi un sadarbības partneri. Es apskatīju PlayStation 5 versiju. Bet vai otrā daļa spēj ne tikai atkārtot pirmās daļas veiksmes stāstu, bet arī pacelt pieredzi jaunā līmenī?
Stāsts un atmosfēra
Otrā daļa turpina orģināla stāstu, kuru daudzi jau uzskatīja par RPG klasiku. KCD2 piedāvā vēsturisku un precīzi izdomātu stāstījumu, radot autentisku un dzīvu atmosfēru. Tā turpinās Henrija ceļojums laikā pēc pirmās daļas beigām – šoreiz stāsts kļūst personīgāks, sarežģītāks un arī brutālāks.
Galvenais varonis ir Henrijs, kura ceļojums ar draugu Hansu sākas, ierodoties Bohēmijas apgabalā kopā ar pulku, lai dotos uz audienci pie vietējā augstmaņa. Viņu pulks tiek sakauts, kamēr Henrijs un Hans dodas peldēties upē un aplūko vietējās daiļavas – vēlāk biedriem bēgot no briesmām, esot vienā apakšveļā un kreklā. Tā sākas izdzīvošanas un bagātu notikumu caurvīts stāsts.
KCD2 pasaule ir divreiz lielāka nekā pirmajā daļā. Tā ir sadalīta divos lielos, savstarpēji nesaistītos apgabalos – Trosky un Kuttenberg. KCD2 definē dažādība un brīvā izvēle – vienu un to pašu misiju var izpildīt dažādos veidos, gan salīdzinoši viegli ar gudrību, izveicību un meistarību, gan arī smagā veidā – cīnoties, nogalinot un zogot. Apskata iznākšanas laikā tika ziņots, ka viens spēlētājs izgāja spēli, nevienu pretinieku nenogalinot!
KCD2 piedāvā daudzslāņainu stāstu, kurā galveno lomu spēlē gan reālisms, gan emocionālais dziļums. Līdzīgi kā The Witcher 3: Wild Hunt, galveno stāstu uzlabo dažādas papildu misijas, kas sniedz bonusus kā spējas, ieročus un naudu. Pamata stāsts ilgst apmēram 50–60 stundas, bet papildus saturs var pievienot vēl aptuveni 60 stundas. Turklāt stāsts nav lineārs, bet piedāvā brīvu izvēli, ko vairāk uzzināt un izpētīt. Misijas var būt ilgas – vairāku stundu garumā – un aizraujošas. Piemēram, man visspilgtāk atmiņā iespiedās "Wedding Crushers", kas pēc struktūras un neprognozējamības atgādina The Witcher 3: Wild Hunt misiju "Red Baron".
Henrija tēla izaugsme ir izcili atainota – viņš nav vairs vienkāršs kalēja dēls, bet vīrs ar mērķi un iekšēju konfliktu. Dialogi ir dzīvīgi un piesātināti ar detaļām, kas ļauj iejusties viduslaiku pasaulē, nevis vienkārši būt vērotājam. Īpaši jāatzīmē Henrija un Hansa aktieru spēle – tie ir perfekti iedzīvināti un jūtama viņu pašatdeve. Dialogi mēdz būt garāki, taču tajos piedāvātās izvēles ir svarīgas, jo var sniegt papildus reputāciju vai, gluži pretēji, to samazināt, kā arī atvieglot vai sarežģīt misiju izpildi.
Spēles pasaule ir dzīvīga – katrs ciems, katra pils šķiet kā patiesi eksistējoša vieta. Nakts miers pilsētās, tirgus kņada, pils dzīve – visas šīs detaļas man liek atcerēties reiz apmeklētās vietas un pilis Čehijā. Warhorse Studios ir iedzīvinājuši vidi ar smalkām detaļām un augstu realitātes līmeni.
Pieminēšu, ka šogad studija ir solījusi piepildīt vērienīgus plānus – izlaižot lielus bezmaksas atjauninājumus, kas papildina spēles funkcijas, kā arī maksas DLC paplašinājumus. Mūs gaida trīs lieli paplašinājumi (expansion pass): Brushes With Death, Legacy of the Forge un Mysteria Ecclesiae. Piemēram, nesen kā bezmaksas atjauninājums tika izlaists friziera pakalpojums pilsētā.
Realitātes simulators vai RPG? – spēles mehānika
Oriģināls bija pazīstams ar sarežģīto un reizēm nežēlīgo spēles sistēmu, kas mani daļēji atturēja no pirmās daļas spēlēšanas. Otrā daļa attīsta šo sistēmu tālāk, padarot to pieejamāku arī jauniem spēlētājiem kā man.
Cīņas sistēma: Zobenu cīņas ir stratēģiskas un prasīgas – nejaušas darbības šeit nepalīdzēs. Jādomā, kad jābloķē un kad jāuzbrūk, jāvēro pretinieks un jāzina īstais brīdis uzbrukumam. Cīņas ir taktiskas un prasa ātrus refleksus – pretinieki bieži izmanto viltus uzbrukumus, tāpēc izturības (stamina) pārvaldīšana ir būtiska.
Tehniskās prasības: Trīs spēcīgi uzbrucēji ar labām bruņām var būt liels izaicinājums, it sevišķi, ja bruņas ir salauztas. Spēles sākumā pat pāris vilki var būt nopietns izaicinājums – pirmās desmit stundas ir pasmagas, un bieži nākas pārlādēt saglabāšanās failus, mēģinot pārvarēt grūtākas situācijas.
Master Strike tehnika: Spēlējot, iespējams apgūsi Master Strike – vienu no efektīvākajiem aizsardzības paņēmieniem, ko var izmantot Combat Training 2 posmā.
Ieroču un apģērba bojāšanās sistēma: Jau saplēsts bruņu krekls var nozīmēt nāvi nākamajā sadursmē. Piemēram, salūzušo inventāru var salabot pie kalēja.
Saglabāšanās stratēģija: KCD2 pasaule ir pilna ar neparedzamiem notikumiem, tāpēc bieža saglabāšanās ir ieteicama – pirms cīņas, svarīgu lēmumu pieņemšanas vai riskantu darbību (piemēram, zagšanas) ieteicams saglabāt progresu. Vienīgais trūkums ir tas, ka spēle neizmanto efektīvi ātrās SSD priekšrocības – ielādes process var aizņemt savas 20–30 sekundes. Izvēļu ietekme uz stāstu ir dziļāka – noteiktiem lēmumiem ir sekas, kas izpaužas stundām vēlāk.
Inventāra pārvaldība ir tikpat svarīga kā cīņas – pārmērīga svara nēsāšana palēninās, samazinās izturības atjaunošanos un var negatīvi ietekmēt bloķēšanas spējas. Rekomendēju nevajadzīgās lietas novietot uz zirga segliem vai saglabāt pieejamā vietā, savā lādē.
Vēl dažas svarīgas mehānikas ir zagšana un lavīšanās – tās prasa precizitāti un pareizu sagatavošanos. Zagšana sabiedriskās vietās piesaista lielāku uzmanību, tāpēc nekad nemēģini apzagt, ja apkārt ir citi cilvēki. Lai atslēgtu slēdzeni, nepieciešams lockpicker vai mūķīzeris. Slēdzenes ir ar dažādām grūtības pakāpēm. Lavoties jāuzmanās – pārlieku daudz inventāra var traucēt un var piesaistīt apsargu uzmanību. Lavīšanās man atgādināja reiz tik slaveno spēli Thief. Ja bieži nemazgājies un esi netīrs, tad sargi var sajust tavu nepatīkamo smaku. Risinājums ir bieža mazgāšanas un pirts apmeklējums.
Viena no būtiskākajām lietām, bez inventāra pārvaldības, ir sekošana līdzi svarīgiem labsajūtas un veselības rādītājiem. Nepieciešams pietiekami izgulēties un ēst kvalitatīvu pārtiku, jo pretējā gadījumā var viegli saindēties vai izjust badu, kā arī obligāti jāārstē ievainojumi. Ja kādi no veselības un enerģijas rādītājiem būtiski krītas, spēlē kļūst arvien grūtāk darboties un var pat zaudēt dzīvību. Tad vienīgi jāielādē kāds no iepriekš saglabātajiem punktiem. Man bija vairākās situācijās, kad es smagi saindējos ar pārtiku vai vienkārši neizgulējos, jo nebija iespējas vai bija jāiegūst pārtika to zogot. Visticamāk, izdarīsi noziegumus, un ir ļoti iespējams, ka reizēm tiksies pieķerts – tam atkal būs sekas. Tā saucamā labsajūtas, spēju un inventāra pārvaldība ir ļoti svarīga.
Bez jau apskatītām spējam var pieminēt tās mehānikas kā jāšanu, kalšanu vai alķīmijas apgūšanu. Tas viss prasa uzmanību un precizitāti – nepieciešams apgūt dažādas tehnikas un pastāvīgi pilnveidot savas prasmes.
Kopumā KCD2 var saukt par vēsturisko izdzīvošanas simulatoru ar dažādām RPG mehānikām. Izstrādāji ir precīzi trāpījuši mērķī, piedāvājot tik daudz RPG elementus, kuri prasa no spēlētāja gan precizitāti, gan stratēģisku domāšanu, lai paveiktu uzdevumus. Taču izstrādāji nepārslogo ar pārlieku nevajadzīgām darbībām. Spēle ir lēna un pārdomāta – reizēm grūti sasniegt prasīto, bet tas padara pieredzi tik aizraujošu!
Tehniskā puse – spožums un ēnas puses
Grafiski spēle ir lieliska – apgaismojums, dabas elementi un pilsētu arhitektūra sniedz īstu vizuālu baudu. Spēle ir gaiša un bagāta ar krāsām dienas laikā, bet naktī kļūst drūma un tumša. Turklāt lāpa ir neaizstājams elements tumsas apgaismošanai.
PlayStation 5 piedāvā divus grafikas režīmus:
Performance: 60 kadrus sekundē ar 1080p izšķirtspēju, kas var tikt palielināta līdz 1440p. Es izvēlējos Performance mode, bet man prasījās nedaudz stabilāka un plūdenāka spēles darbība.
Fidelity: 30 kadrus sekundē ar 2560 × 1440 izšķirtspēju, dažviet uzlabota līdz 4K, pateicoties FSR tehnoloģijai.
KCD2 ir arī foto režīms, kas ļauj mainīt skatu punktus un iemūžināt kadrus, lai gan piedāvā ierobežotas iespējas.
Spēle reizēm cieš no tehniskām ķibelēm – mazām neprecizitātēm, nelielām aizķeršanām un retu reizi haotisku mākslīgā intelekta uzvedību. Piemēram, ejot ārā no durvīm, var notikt gadījumi, kad varoņi nobloķē ceļu un nevar iziet ārā, vai arī kameras skatījums ir nepilnīgs. Taču šie sīkumi netraucē kvalitatīvi izbaudīt spēli.
Dialogi ir patiešām lieliski ierunāti, izvēlētās izvēlēs dod svarīgas priekšrocības (vai izaicinājumus). Muzikālais pavadījums ir spēcīgs, atbilst viduslaiku garam un papildina spēles ritējumu. Apkārtējās vides skaņas – no zobenu skaņas līdz meža klusumam – piešķir spēlei neaizmirstamu atmosfēru. Tādējādi ļaujot iejusties Bohēmijas viduslaiku dzīvē, pat ja dažreiz cīņas vai moku kambaris nav tās patīkamākā pieredze.
Secinājumi – vēsture, kas aizrauj
KCD2 ir lēna, pārdomāta un reizēm nežēlīga, taču tieši šīs īpašības padara to par unikālu – reālistisku RPG, kas cienīgi attēlo savu laikmetu. Tikai divas nedēļas pēc palaišanas tika pārdoti 2 miljoni kopiju. Spēle ir saņēmusi patiešām labus novērtējumus no spēlētājiem, taču tā nav domāta visiem – tajā ir atklātas un nežēlīgas ainas. KCD2 novērtēta ar Rated R reitingu, un to drīkst spēlēt no 17 gadu vecuma.
Spēles stāstījums ir lielisks – tas ir kā romāns, kurā Henrijs nonāk dažādos sižeta līkločos, pilns ar izaicinājumiem, noslēpumiem, pārsteigumiem un romantiku. Lai gan nelielas tehniskās ķibeles reizēm var traucēt pilnībā izbaudīt atmosfēru, dziļi izstrādātā cīņas sistēma un stratēģiskās izvēles padara KCD2 par lielisku izvēli vēsturisko RPG cienītājiem. Ja esi gatavs iegremdēties 15. gadsimta Bohēmijā un pārvarēt dažādus izaicinājumus, KCD2 sniegs neaizmirstamu pieredzi – pēc manām domām, tā ir viena no labākajām iznākušām spēlēm šogad.
Gala rezultātā secinājums - KCD2 piedāvā autentisku viduslaiku pieredzi. Henrija stāsts ir aizraujošs, tehniskā puse ir izcili iedzīvināta, un spēles mehānikas ir gan izaicinošas, gan reizē apbalvojošas. KCD2 ir reālistisks viduslaiku piedzīvojums, kas apvieno dziļu stāstu un stratēģisku cīņas sistēmu. Spēle prasa precizitāti un pacietību, sniedzot neaizmirstamu pieredzi gan jaunajiem, gan pieredzējušajiem spēlētājiem.
Ja pēc apskata izlasīšanas vēlies iegādāties spēli, tad vari to iegūt par labu cenu un ātru piegādi no mūsu draugiem - www.gameroom.lv
🏆 Zelts
Laba spēle! Ir vērts nopirkt un izspēlēt.
Raksta jautājums ⁉️
Vai tevi saista reālistiskas spēles?
Atbildi zemāk komentāru sadaļā!
Izdošanas datums: 2025. gada 4. februāris
Izstrādātāji: Warhorse Studios
Izdevēji: Deep Silver
Žanrs: RPG
Spēlētāju skaits: 1
Platformas: PlayStation 5, PC, Xbox Series X/S
Paldies GMR Mafijai! 🤜🤛
Ikviens Patreon biedrs un atbalstītājs parāda, ka ir vērts ieguldīt enerģiju un laiku, lai radītu kvalitatīvu gaming saturu latviešu valodā. Paldies!
GMR Platīna Biedri
MarexK
🍻
Vatafaks
🍻
MarexK 🍻 Vatafaks 🍻
GMR Zelta Biedri
Muskulis, okie, Aiga
Pievienojies mūsu
Discord kanālam
Aicinu Tevi pievienoties Latvijas aktīvākajai un draudzīgākajai geimeru kopienai, kurā apspriežam visu saistīto ar videospēlēm un ne tikai!
GMR Partneri 🤝
Geedie.lv
Pērc un pārdod! Latvijā radīts tirgus geimeriem, kolekcionāriem.
Gameroom.lv
Interneta veikals geimeriem!